Typy danych C++

Dane dzielą się ze względu na typ, czyli opis rodzaju, struktury i zakresu wartości, jakie może przyjmować dany literał, zmienna, stała, argument, wynik funkcji lub wartość.

Definicje

Zmienna

Obiekt w programowaniu, który przechowuje różnego rodzaju dane niezbędne do działania programu. Zmienna podczas działania programu może zmieniać swoje wartości (jak wskazuje nazwa). Tworząc zmienną musimy nadać jej nazwę oraz typ, który określa co nasza zmienna będzie przechowywać. Nadając nazwę trzymamy się następujących reguł:

  • zmienna jest jednym ciągiem znaków bez spacji
  • nie zaczynamy nazwy od cyfry
  • nie używamy polskich liter takich jak ą, ę itp.
  • nazwa zmiennej powinna kojarzyć się z przeznaczeniem tej zmiennej
  • nazwa nie może być słowem kluczowym języka programowania

Typ zmiennej

Typy zmiennych pozwalają na określenie zastosowania danych. Zmienne mogą przechowywać znaki, liczby całkowite, liczby rzeczywiste, ciągi znaków lub wartość logiczną true lub false.


Podstawowe typy danych


Nazwa typu Ilość bajtów Zakres wartości
bool 1 false lub true
char 1 od -128 do 127
unsigned char 1 od 0 do 255
wchar_t 2 od 0 do 65'535
short 2 od -32'768 do 32'767
unsigned short 2 od 0 do 65'535
int 4 od -2'147'483'648 do 2'147'483'647
unsigned int 4 od 0 do 4'294'967'295
long 4 od -2'147'483'648 do 2'147'483'647
unsigned long 4 od 0 do 4'294'967'295
long long 8 od -9'223'372'036'854'775'808 do 9'223'372'036'854'775'807
unsigned long long 8 od 0 do 18'446'744'073'709'551'615
float 4 3.4E +/- 38 (7 cyfr)
double 8 1.7E +/- 308 (15 cyfr)
long double 8 1.7E +/- 308 (15 cyfr)

Inicjacja zmiennych

Ogólna zasada tworzenia zmiennych jest następująca:

typ_zmiennej nazwa_zmiennej;

Na przykład:
  • int liczba - zmienna o nazwie "liczba" mająca typ całkowity int
  • char znak - zmienna o nazwie "znak" mająca typ znakowy char.