Typy danych C++
Dane dzielą się ze względu na typ, czyli opis rodzaju, struktury i zakresu wartości, jakie może przyjmować dany literał, zmienna, stała, argument, wynik funkcji lub wartość.
Definicje
- Zmienna
-
Obiekt w programowaniu, który przechowuje różnego rodzaju dane niezbędne do działania programu. Zmienna podczas działania programu może zmieniać swoje wartości (jak wskazuje nazwa). Tworząc zmienną musimy nadać jej nazwę oraz typ, który określa co nasza zmienna będzie przechowywać. Nadając nazwę trzymamy się następujących reguł:
- zmienna jest jednym ciągiem znaków bez spacji
- nie zaczynamy nazwy od cyfry
- nie używamy polskich liter takich jak ą, ę itp.
- nazwa zmiennej powinna kojarzyć się z przeznaczeniem tej zmiennej
- nazwa nie może być słowem kluczowym języka programowania
- Typ zmiennej
-
Typy zmiennych pozwalają na określenie zastosowania danych. Zmienne mogą przechowywać znaki, liczby całkowite, liczby rzeczywiste, ciągi znaków lub wartość logiczną true lub false.
Podstawowe typy danych
Nazwa typu | Ilość bajtów | Zakres wartości |
---|---|---|
bool | 1 | false lub true |
char | 1 | od -128 do 127 |
unsigned char | 1 | od 0 do 255 |
wchar_t | 2 | od 0 do 65'535 |
short | 2 | od -32'768 do 32'767 |
unsigned short | 2 | od 0 do 65'535 |
int | 4 | od -2'147'483'648 do 2'147'483'647 |
unsigned int | 4 | od 0 do 4'294'967'295 |
long | 4 | od -2'147'483'648 do 2'147'483'647 |
unsigned long | 4 | od 0 do 4'294'967'295 |
long long | 8 | od -9'223'372'036'854'775'808 do 9'223'372'036'854'775'807 |
unsigned long long | 8 | od 0 do 18'446'744'073'709'551'615 |
float | 4 | 3.4E +/- 38 (7 cyfr) |
double | 8 | 1.7E +/- 308 (15 cyfr) |
long double | 8 | 1.7E +/- 308 (15 cyfr) |
Inicjacja zmiennych
Ogólna zasada tworzenia zmiennych jest następująca:
typ_zmiennej nazwa_zmiennej;
Na przykład:- int liczba - zmienna o nazwie "liczba" mająca typ całkowity int
- char znak - zmienna o nazwie "znak" mająca typ znakowy char.